Saat 14:00'a kadar verilen siparişleriniz AYNI GÜN KARGO. 4500 TL ve üzeri KARGO BEDAVA
logo

    Termodinamiğin Temelleri Claus Borgnakke

    Yazar: Yayınevi: Palme Yayıncılık

    Saat 14:00'e kadar verdiğiniz siparişler aynı gün kargoya verilir.
    Saat 17:00'e kadar verdiğiniz siparişler ertesi gün servise çıkar.

    Ürün Açıklaması

    Önsöz


    Bu sekizinci baskıda önceki basımların temel amacı korundu:
    • Klasik termodinamiğin kapsamlı ve sıkı bir uygulamasını sunarken mühendislik
    perspektifini korumak ve bunu yaparken,
    • Akışkanlar mekaniği, ısı transferi ve istatistiksel termodinamik gibi alanlarda sonraki
    izleyen çalışmaların temellerini atmak ve ayrıca
    • Öğrenciyi mühendislik uygulamalarında termodinamiği etkin bir şekilde kullanmaya
    hazırlamak.


    Sunum kasıtlı olarak öğrencilere yönelik hazırlanmıştır. Yeni kavramlar ve tanım-
    lar, ilk olarak doğal ilerlemeyle bağlantılı olarak sunulmaktadır. Giriş, yeniden düzen-
    lenmiş ve çok kısa bir girişin ardından kolaylıkla ölçülebilen ilk termodinamik özelikler


    verilmiştir (Bölüm 1): basınç, özgül hacim ve sıcaklık. 2. Bölümde, bu ölçülebilir öze-
    likler açısından termodinamik özeliklerin tabloları verilmiştir. İç enerji ve entalpi, enerji


    denklemi ve birinci yasayla bağlantılı olarak, ikinci yasa ile entropi ve Helmholtz ve


    Gibbs fonksiyonlarını termodinamik ilişkiler bölümünde bulabilirsiniz. Öğrenciye termo-
    dinamiğin anlaşılmasında yardımcı olması için birçok gerçek dünya gerçekçi örnekleri


    dahil edilmiştir ve her bölümün sonunda yer alan problemler konu ile ilişkilendirilmek
    üzere özenle dizilmiş ve gruplanmış ve böyle tanımlanmıştır. Özellikle ilk bölümlerde


    örnekler, resimler ve problemler çok sayıda bulunmaktadır ve kitap boyunca bölüm son-
    larında özetler ve ardından öğrencilere fayda sağlayacak bir dizi kavram / çalışma rehberi


    problemi yer almaktadır.
    Bu, bu kitabın daha önceki sürümlerine büyük ölçüde katkıda bulunan meslektaşım
    ve ortak yazarım olan Profesör Richard E. Sonntag’ın düşünceleri olmadan hazırladığım
    ilk baskı. Son otuz yıldır birlikte çalışma ayrıcalığımın keyfini çıkardığım arkadaşım ve
    güvenilir meslektaşımla işbirliği ve verimli tartışmalar için minnettarım. Profesör Sonntag,
    geniş bilgi ve tecrübesini, bu kitabın önceki basımlarındaki karşılıklı çalışmalarımız ve
    çeşitli araştırma projeleri ile birlikte cömertçe paylaştı, doktora öğrencilerine danışmanlık


    yaptı ve bölümümüzde genel mesleki görevler üstlendi. Meslektaşımın katkılarından dola-
    yı Profesör Sonntag bu sayının ortak yazarı olarak hâlâ öne çıkmaktadır.


    BU BASIMDAKİ YENİ ÖZELLİKLER
    Bölüm Yeniden Düzenlemesi ve Düzeltmeleri
    Son baskıdaki giriş ve ilk beş bölüm tamamen yeniden düzenlendi. Çok kısa bir tanıtımın
    ardından, bazı arka plan tanımlamaları fizik, termodinamik özelikler ve birimler bunların
    hepsi yeni Bölüm 1 içerisindedir. Analiz için araçlara sahip olmak için, önceki baskının
    sunum sırası korunmuştur; bu nedenle saf maddelerin davranışı Bölüm 2’de sunulmuştur;


    viii ÖNSÖZ


    katı, sıvı ve gaz faz davranışı için farklı kısımların hafifçe genişlemesi ve ayrılması sağlan-
    mıştır.Düşük yoğunluklu bir buhar için limit bir davranış olarak mükemmel gaz bölgesinde


    bulunduğunu göstermek için bazı yeni şekiller ve açıklamalar eklenmiştir.
    İş ve ısı ile ilgili tartışma, Bölüm 3’te enerji denklemiyle birlikte ele alınarak, enerji


    kütlesi için başka bir yerde bir kütle ile enerji alışverişi nedeniyle enerjinin nasıl değişe-
    bildiğini anlatan enerji transfer koşullarını vurgulamaktadır. Enerji denklemi, bir kontrol


    hacmindeki enerjiyi muhasebeleştiren temel bir prensip olarak bir kontrol kütlesi için önce
    sunulmuştur.


    Depolamanın değişimi = içeriye transfer – dışarıya transfer


    Bölüm, enerji depolamasını, kütle ve yapısıyla ilişkili çeşitli iç enerjiler olarak, enerjinin
    nasıl depolandığını daha iyi anlamak için tartışıyor. Bu ayrıca, iç enerjinin ve entalpinin
    neden sıcaklıkla lineer olmayan şekilde değişebileceğini anlamamıza yardımcı olur; bu
    da sabit olmayan özgül ısılara neden olur. Makroskobik potansiyel ve kinetik enerji daha
    sonra doğal olarak toplam enerjinin elde edilmesinde iç enerjiye eklenir. Genellikle enerji
    denklemiyle eşanlamlı olarak kabul edilen termodinamiğin birinci yasası, çevrimsel bir
    prosese uygulanan enerji denkleminin doğal bir sonucu olarak gösterilir. Bu bağlamda,


    mevcut sunum, önceki basımlarda sunulan tarihsel gelişmeden ziyade modern fiziği izle-
    mektedir. Enerji depolamayla ilgili tartışmalar yapıldıktan sonra, enerji denkleminin sol


    tarafı, transfer terimleri iş ve ısı transferi tartışıldığı için, sunumun tamamı önceki ba-
    sımlardan daha kısadır. Bu, enerji denkleminin gerçek sistemlere uygulanmasından önce,


    hazırlama işlemi için kullanılan bilgilere daha az zaman harcanmasını sağlar.
    Kütle, momentum, enerji ve entropi için tüm denge denklemleri, temel prensiplerin
    tekdüzeliğini göstermek ve yalnızca ezberlenen değil, kavramın anlaşılan bir şey haline
    getirilmesi için aynı formatı izlemektedir.
    Termodinamiğin birinci ve ikinci yasaları için enerji denklemi ve entropi denklemi
    adlarını evrensel olarak geçerli oldukları için değil, sadece termodinamik alanında değil


    fakat ayrım yapılmaksızın çalışılan her durum ve alan için de uygulanabilecek olmasın-
    dandır. Açıkça görülüyor ki, özel durumlarda, bu kitapta çok az ele alınan konuların geniş-
    letilmesine, örneğin damlalar veya küçük gözeneklerde sıvı için yüzey gerilimin etkileri,


    görecelik ve nükleer prosesler gibi, gereksinim duyulur.


    Genel bir kontrol hacmine uygulanan enerji denklemi, çok akışlı cihazları da kapsa-
    yan bir bölüm eklenerek bir önceki basımdan korunmuştur. Yine, bu, araştırılan sistemlere


    temel ilkeleri uygulayarak yapılan analizlerle öğrencileri kuvvetlendirmek için yapılmıştır.
    Bu, genel yasaların asıl matematiksel formunun, sistemin taslaklarını ve şekillerini izlediği
    anlamına gelir ve analiz, metinde uygun bir formül bulmakla ilgili bir soru değildir.


    Entropi denkleminin genelliğini göstermek için, Bölüm 6’da gösterilen ısı motor-
    larına ve ısı pompalarına enerji ve entropi denklemlerinin uygulandığı küçük bir örnek


    sunulmuştur. Bu, Bölüm 5’deki ikinci yasanın tarihsel sunumunun, entropi denklemi ve


    mutlak sıcaklık ölçeğinin var olması önermeleri ile tamamen değiştirilebileceğini göster-
    mektedir. Carnot çevrimi verimliliği yanında, temel genel yasaları takip ederek gerçek


    cihazların daha düşük verime sahip olması gerçek bir sonuçtur. Ayrıca, daha yüksek bir
    sıcaklık bölgesinden daha düşük bir sıcaklık bölgesine doğru ısı transferinin yönü, pozitif
    bir entropi üretiminin gerekliliği yüzünden, entropi denklemi ile öngörülür. Bunlar, genel
    kanunların belirli durumlarda uygulanmasını gösteren ve öğrencinin konuyu anlamasını
    geliştiren örneklerdir.


    ÖNSÖZ ix
    Bölümlerin geri kalan kısmı, öğrencinin materyali (konuları) anlamasını geliştirmek
    için güncellendi. Kullanılabilirlik kelimesi, genel bir kavram olarak, orijinal tanıma tam


    olarak uymuyor olsa da ekserji ile değiştirildi. Çevrimlerle ilgili bölümler, belirli çevrim-
    ler için birkaç ayrıntıyla ve teoriyi gerçek sistemler ile endüstriyel uygulamaları teoriyle


    ilişkilendirmeyi göstermek üzere, bazı ayrıntılarla genişletildi. Aynı şey, yanma entalpisi
    gibi terimlerin daha soyut tanımında açıkça görülemeyecek olan şeylerin, ne olduğunun
    temel fiziğinin anlaşılmasını vurgulamak üzere yanma ile ilgili Bölüm 13’te de yapılmıştır.
    Web Tabanlı Materyal
    Kitap için Wiley’in web sitesinde birkaç yeni belge bulunmaktadır. Aşağıdaki materyaller


    öğrenciler için erişilebilir olacak ve ilave materyal dersin öğretim üyeleri için bulunduru-
    lacaktır.


    Klasik termodinamik için notlar. Çok kısa bir not seti, genel yasalarla (süreklilik, enerji
    ve entropi denklemleri) ve cihaz denklemleri, işlem denklemleri gibi belirli yasalardan
    bazıları ile temel termodinamik analizi kapsar. Bu, yoğun bir şekilde kapsamlı bir sunum
    yapması nedeniyle, dersi gözden geçirme veya sınav hazırlığı için öğrenciler için yararlıdır.
    Çok kısa bir not seti, genel yasalar (süreklilik, enerji ve entropi denklemleri) ve cihaz
    denklemleri, proses (işlem) denklemleri gibi özel yasaların bazıları ile temel termodinamik


    analizi kapsar. Bu, yoğun bir şekilde kapsamlı bir içerik sunulması nedeniyle, dersin göz-
    den geçirilmesi veya sınav hazırlığında öğrenciler için yararlıdır.


    Genişletilmiş çalışma örnekleri seti. Bu bölüm, öğrencilerin çalışmak için ek örnekleri
    içerir. Bu örneklerin, kitapta basılan örneklerden biraz daha uzun ve ayrıntılı çözümleri
    vardır ve bu nedenle kendi kendine çalışma için mükemmel bir çözümdür. Her bölümde,


    bölümlerdeki anlatılan konuların çoğunu kapsayan yaklaşık sekiz SI birimi problemi bu-
    lunmaktadır.


    Nasıl yapılır notları. Sık sorulan sorular, ayrıntılı cevaplarla kitaptaki konu alanlarının
    her biri için listelenmiştir. Bunlar kitapta yanıtının bulunması zor olan sorulardır. Örnekler:
    B-bölüm tablolarında R-410A için belirli bir hali nasıl bulabilirim?
    Doğrusal enterpolasyon nasıl yapılır?
    Enerji denkleminde iç enerji (u) veya entalpi (h) kullanmalı mıyım?
    Mükemmel gaz yasasını ne zaman kullanabilirim?
    Öğretim üyesi materyali. Eğitmenler için materyal, termodinamiğin birinci ve ikinci


    dersleri için verilen ders programını ve ev ödevlerini kapsar. Buna ek olarak, tipik Termo-
    dinamik I ve Termodinamik II dersleri için iki standart 1 saatlik ara sınav ve 2 saatlik bir


    final sınavı örnekleri verilmektedir.
    YEDİNCİ BASIMDAN SÜRDÜRÜLEN ÖZELLİKLER
    Konu İçi Kavram Soruları
    Metinde yer alan kavram soruları, öğrencinin yeni sunulan materyal üzerine düşünmesine
    izin vermek için materyalin ana bölümlerinden sonraki kısımda yer almaktadır. Bu sorular,
    öğrenciler için hızlı biçimde kendini test etmeleri veya öğretmenler tarafından kapsanan
    konuların her biri için kavranmasının denetiminde kullanılmak üzere hazırlanmıştır ve
    çoğu materyalin hafıza olgusu (ezber) olmadan anlaşılmasını sağlar.


    x ÖNSÖZ


    Bölüm Sonu Mühendislik Uygulamaları
    Her bölümdeki “Mühendislik Uygulamaları” adı verilen son bölüm güncellenmiş çizimler
    ve birkaç örnekle revize edilmiştir. Bu bölümlerin motivasyona yönelik olması, çoğunlukla
    bu belirli bölüm materyalinin gerçek mühendislikte nasıl kullanıldığına dair bilgilendirici
    örneklerden oluşması amaçlanmıştır. Bu bölümlerin büyük çoğunluğunda denklemler veya
    teori oluşturma ile ilgili herhangi bir materyal bulunmamakla birlikte, bölüm materyalinin
    mühendislik analizi ve tasarımı ile ilgili olduğu birkaç gerçek fizik sisteminin şekil ve
    açıklamalarını içermektedir. Bu bölümler kasten kısa tutulmuş ve gösterilen cihazlar ile
    ilgili tüm ayrıntıları açıklanmamıştır, ancak okuyucu uygulamalar hakkında nispeten hızlı
    bir fikir edinebilir.
    Bölüm Sonu Özetleri ileTemel Kavram ve Eşitlikler


    Bölüm sonundaki özetler, vurgulanan anahtar kelimelerle bölümde kapsanan ana kavram-
    ların bir incelemesini sağlar. Özeti daha da geliştirmek için, öğrencinin bölüm okuduk-
    tan sonra hakim olması gereken becerilerin bir listesi sunulmuştur. Bu beceriler, ev ödevi


    problemlerinin ana grubuna ek olarak birlikte verilen kavram-çalışma rehberi problemleri
    kümesiyle test edilebilen sonuçlar arasındadır. Temel kavram ve eşitlikler içerik özetinden
    sonra eklenmiştir ve bunların bir koleksiyonu Wiley web sitesinde bulunacaktır.
    Kavram Çalışma Rehberi Problemleri
    Ek kavram sorular, bölüm sonundaki ev ödevi problemlerinin ilk bölümündeki problemler
    olarak yer almaktadır. Bu problemler, metin içi kavram sorularına benzer ve her bölüm
    için çalışma rehberi problemleri olarak amaçlanmıştır. Bölüm konularını hızlı bir şekilde
    kontrol etmek için sayılarla ilgili ödev problemlerine biraz benzerler. Bu sorular kısadır ve


    çok özel kavramlara yöneliktir. Öğrenciler, bu soruların hepsine, anlayış düzeylerini de-
    ğerlendirmek ve konuların herhangi birinden daha fazla çalışılması gerekip gerekmediğini


    belirlemek için yanıtlayabilirler. Bu problemler diğer ev ödevi sorularla birlikte kullanmak
    için de uygundur ve tüm çözümler, çözüm el kitabına dahildir.
    Ev Ödevi Problemleri
    Ev ödevi problemlerinin sayısı şimdi birçok yeni ve değiştirilmiş problemle birlikte 2000’i


    aşmaktadır. Çok sayıda giriş problemi, bölüm konularının tüm özelliklerini kapsar ve be-
    lirli bölümlere göre kolay seçim için konu bölümlerindeki kapsama göre listelenmiştir.


    Genellikle giderek daha karmaşık ve ilgili olmaları sağlanmıştır.Birçok bölümdeki daha


    sonraki problemler, gerçek endüstriyel prosesler ve cihazlarla ilgilidir ve genel tekrar prob-
    lemleri olarak, daha kapsamlı problemler korunmuş ve gruplanmıştır.


    Tablolar


    Maddelerin tabloları yedinci baskıdan alternatif soğutkan R-410A, R-22’nin yerine ge-
    çen, ve doğal bir soğutkan olan karbon dioksit ile geliştirilmiştir.Yazılımda birkaç madde


    daha dahil edilmiştir. Mükemmel gaz tabloları, birim kütle için olduğu gibi, birim mol
    için de verilmiştir. Kitabın giriş konularında kütle temelinde kullanımlarında ve yanma ve
    kimyasal denge bölümleri için mol temelinde kullanımlarında kullanılabilecek yapıdadır.


    ÖNSÖZ xi


    Sunulan Yazılım


    CATT3 yazılımı, Ek B’deki basılı tablolara ek olarak bir takım ek maddeler içerir.Yazılı-
    mın komple tabloları sağlayabileceği mevcut maddeler şunlardır:


    Su (soğutma grubu) Soğutkanları: R-11,12,13,14,21,22,23,113,114,123,134a,
    152a, 404a, 407c, 410A, 500, 502, 507a ve C318
    Kriyojenik soğutkanlar: Amonyak, argon, etan, etilen, izobütan, metan,


    neon, azot, oksijen ve propan


    Mükemmel Gazlar: Hava, CO2, CO, N, N2, NO, NO2, H, H2, H2O, O,


    O2 ve OH


    Az önce bahsedilen maddelerin özeliklerinin yanı sıra, yazılım asentrik faktörle ar-
    tan doğruluk için bir uzantı da dahil olmak üzere, Lee-Keslers’in denklemini kullanarak


    psikrometrik diyagramı ve sıkıştırılabilirlik ve genelleştirilmiş diyagramları sağlayabilir.


    Yazılım ile ayrıca, kitap içeriğinde sunulan şematik diyagramların yerine, gerçek hal deği-
    şimi eğrilerini veren T–s ve log P ve log v diyagramlarında sınırlı sayıda proses çizebilir.


    KAPSAM VE AMAÇTA ESNEKLİK
    Kitap, klasik termodinamiğin temel konularını kapsamlı bir şekilde ele almaya çalışıyor ve
    termodinamiğin çeşitli meslek alanlarına uygulanmasının yanı sıra termodinamiğin daha
    ileri konularının, örneğin malzeme, yüzey olayı, plazma ve kriyojenik ile ilgili olanlar gibi,
    incelenmesinin çalışılması için yeterli hazırlık sağladığına inanıyorum. Ayrıca, okulların
    bazısı tüm bölümler için termodinamik konusunda tek bir giriş dersi verdiğini biliyorum ve


    değişik mühendislik bölümlerinin böyle bir derste olmasını isteyeceği çeşitli konuları içer-
    mesine gayret ettim. Bununla birlikte, belirli özgün dersler ön koşullara, belirli hedeflere,


    süreye ve öğrencinin arka planına bağlı olarak önemli değişiklik gösterdiğinden, sunulan


    materyal bölümlerde, özellikle de sonraki bölümlerde düzenlendiği için, konu içerik mik-
    tarında kayda değer esneklik bulunmaktadır.


    Kitap, konu içeriğinin spesifik seçimlerinde esneklik sağlayan iki yarıyıl ders biçimi
    için gerekli olandan daha fazla anlatım ve sunumu kapsamaktadır. Öğretmenler olası kurs


    yapısı ve programlaması hakkında bilgi ve öneriler için www.wiley.com/college/borgnak-
    ke adresindeki yayıncının web sitesini ziyaret etmek isteyebilir ve kitaba ilişkin güncel


    yanlışlar eklenecek şekilde güncellenecek olan Web materyali için de site ziyaret edilerek
    bu ek materyalden yararlanabilir.
    TEŞEKKÜR
    Hem Michigan Üniversitesi hem de başka ülkelerdeki birçok meslektaşımın önerilerini,
    tavsiyelerini ve teşvikini takdirle karşıladım. Bu yardım, kitabın daha önceki sürümleri
    ile olduğu gibi bu basımın yazarlığı sırasında bana çok yararlı olmuştur. Hem lisans hem
    de yüksek lisans öğrencileri, özellikle alakalı sorular metinin belirli bir bölümünü yeniden


    yazmaya veya yeniden düşünmemize ya da bu tür soruların veya zorlukları ön plana çıkar-
    mak için materyali sunmanın daha iyi bir yolunu geliştirmeye çalıştığım için, özellikle yar-
    dımcı olmuştur. Hem lisans hem de lisansüstü öğrenciler özel olarak yardımda bulunmuş-
    lardır; çünkü kapsayıcı soruları genellikle metnin belirli bir bölümünü yeniden yazmaya


    veya yeniden düşünmemize veya materyali bu gibi soruları veya zorlukları öngörmek için


    xii ÖNSÖZ


    daha iyi bir şekilde sunmaya çalışmamızı sağlamıştır.Son olarak eşimin ve ailenin teşviki
    ve sabrı öncelikli olup ve bu projenin olumsuz baskılarına rağmen yazma zamanını keyifli
    ve zevkli hale getirmiştir. Kitabın daha önceki sürümlerini gözden geçiren ve revizyonlarla
    giriş sağlayan diğer kurumlardaki çok sayıdaki meslektaşlarıma özel teşekkürler.
    Değerlendirme yapan meslektaşlarımın bazıları:
    Ruhul Amin, Montana State University
    Edward E. Anderson, Texas Tech University
    Cory Berkland, University of Kansas
    Eugene Brown, Virginia Polytechnic Institute and State University
    Sung Kwon Cho, University of Pittsburgh
    Sarah Codd, Montana State University
    Ram Devireddy, Louisiana State University
    Fokion Egolfopoulos, University of Southern California
    Harry Hardee, New Mexico State University
    Hong Huang, Wright State University
    Satish Ketkar, Wayne State University
    Boris Khusid, New Jersey Institute of Technology
    Joseph F. Kmec, Purdue University
    Roy W. Knight, Auburn University
    Daniela Mainardi, Louisiana Tech University
    Randall Manteufel, University of Texas, San Antonio
    Harry J. Sauer, Jr., Missouri University of Science and Technology
    J. A. Sekhar, University of Cincinnati
    Ahmed Soliman, University of North Carolina, Charlotte
    Reza Toossi, California State University, Long Beach
    Thomas Twardowski, Widener University
    Etim U. Ubong, Kettering University
    Yanhua Wu, Wright State University
    Walter Yuen, University of California at Santa Barbara
    Ayrıca, yeni editör Linda Ratts’ı selamlamak ve bu baskının üretimi sırasında teşvik ve
    yardımı için teşekkür etmek istiyorum.
    Umarım bu kitap, termodinamiğin etkili öğretilmesine mesleki kariyerlerinde çok


    önemli zorlukları ve fırsatları olan öğrencilere katkıda bulunacaktır. Yorumlarınız, eleşti-
    rileriniz ve önerileriniz de takdir edilecektir ve bunları claus@umich.edu adresinden bana


    iletebilirsiniz.


    CLAUS BORGNAKKE
    Ann Arbor, Michigan


    Özellikler

    Barkod 9786052820742

    Katkıda Bulunanlar