Ürün Açıklaması
Mektupla yapılan tebliğ ve irşâd faaliyetinin tarihi, Hazret-i Peygamber- sallallahu aleyhi ve sellem-'e kadar uzanır. Nitekim Peygamberimiz, komşuülkelerin devlet başkanlarına gönderdiği elçi ve mektuplarla onları İslâma davetetmiştir. Mutasavvıf ve mürşidler de bu usûlden çokça istifâde etmişlerdir.Sûfîler içinde ilk def'a mektupla irşâdlarda bulunan Hasan Basrî Hazretleridir.O'nun Ömer ibn Abdülaziz'e mektuplar yazdığı bilinmektedir. Daha sonrakidevirlerdede mutasavvıfların bu usûlle tebliğ ve irşâdda bulundukları İmamRabbânî gibi Mektûbat'ıyla meşhûr olan büyük mürşidlerin mevcûdiyetindenanlaşılmaktadır.Elinizde bulunan Mektûbât da M. Es'ad Erbilî tarafından muhibb vemüntesiblerine yazılan mektupların tek tek sâhiplerinden toplanarakbir arayagetirilmesinden meydana gelmiş bir eserdir. Eserdekibirinciden altıncıya kadarolan mektuplarla 36. Mektup, «Tasavvuf» mecmûasında makale olarak daneşredilmiştir, (bk. TasavvufMecmûası, Sene: 1327). Mektûbât, Osmanlıcaolarak iki defa neşredilmiştir.İlk neşri 1338/1922 yılında Seyyid Ali Kadritarafından yapılmış olup 147 mektuptan müteşekkildir, 1341/1925'deki ikincitab'ındaise 154 mektup yer almaktadır.Elinizdeki baskıda eserin ikinci tab'ı esas alınmış ve eserden âzami istifâdeyisağlamak maksadıyla her mektubun latin harfleriyle okunuşu verildiktensonra karşısındaki sahifeye de günümüz Türkçesiyle sâdeleştirilmiş şeklikonulmuştur. Ayrıca bu neşirde öncekilerdebulunmayan iki mektuba da sonkısımda yer verilmiştir, (bk. 155 ve 156. Mektup).Müellif M. Es'ad Efendi, son devir mutasavvıflarından olup 1246/1847'de memleketi Erbil'de doğmuş ve ilk tahsilini orada ikmâl etmiştir.Mürşidi Şeyh Tâha'l-Hariri'nin vefatı üzerine 1293/1878 yıllarındaİstanbul'agelen Es'ad Efendi, İstanbul'da bulunduğu sırada Kelâmî Dergâhı şeyhliğiyleMeclis-i meşâyıh azâ ve reisliği de yapmış1931 yılında vefat etmiştir.Tasavvuf terbiye usûlünde isti'dâd, tabiat ve fıtratların farklılığınınbüyükönemi vardır. Bu yüzden «Allah'a giden yollar, mahlûkatın nefesleri sayısıncadır». buyurulmuştur. Fıtrat ve tabiat farklı olunca onların irşâd usûllerininde farklı olması tabiîdir. Bu itibarlaherbiri ayrı bir şahsa yazılmış bulunan bumektupların bazan sâdecemuhâtabına düstûr olarak şeref-sâdır olan kısımlarınıokuyucularımızınkendilerine teşmil etmemeleri gerekir. Mektupların asılherkese faydalı tarafı nasihat ve telkin tarzındaki öğütleri, ruh-nüvâz mânâ vemefhumlarıdır. Eserin neşrinden gaye de okuyucularımızıbu yüksek mânâlarave medlûl-i pür-i'tinâlara ulaştırmaktır.Ve minallahi't-tevfik.