Ürün Açıklaması
İslam felsefesi geleneğinde din ile felsefe arasındaki ilişkinin mahiyetine dair tartışmaların tarihini, felsefîetkinliğin İslam dünyasındaki başlangıç dönemlerine kadar geri götürmek mümkündür. İlk defa Kindî (ö.252/866) tarafından ele alınan bu ilişki, çeşitli filozoflar tarafından farklı açılardan yorumlanmıştır. NihayetGazzâlî (ö. 505/1111) bilhassa Tehâfütü'l-felâsife ve el-Munkız mine'd-dalâl ve'l-mufsıh bi'l-ahvâl adlı eserlerindebu sorunu felsefe ve filozoflara yönelik eleştirel bir yöntemle incelemiş ve bu inceleme neticesinde Fârâbî (ö.339/950) ve İbn Sînâ (ö. 428/1037) gibi İslam dünyasında hâkim felsefî gelenek olan Meşşâîliğin büyüktemsilcilerini tekfîr etmiştir. Onun bu sert eleştirilerine felsefe cephesinden cevap ise Endülüs'teki İslam felsefegeleneğinin son büyük temsilcisi olan İbn Rüşd'den (ö. 595/1198) gelmiştir. O bir yandan Aristoteles'in (ö. 322MÖ) eserlerine farklı üslup ve hacimlerde şerhler yazarken, diğer yandan da Gazzâlî'nin eleştirileri ile bueleştirilerin Endülüs'teki yansımalarına cevap olmak üzere Faslu'l-makâl fî takrîri mâ beyne'ş-şerîʻa ve'l-hikmemine'l-ittisâl ile el-Keşf an menâhici'l-edille fî akâidi'l-mille ve Tehâfütü Tehâfüti'l-felâsife adlı eserlerini kalemealmıştır.Elinizdeki çalışma, İbn Rüşd'ün fakîh kimliğiyle din karşısında felsefenin meşruiyetini, dinî bilgi ile felsefî bilgiarasındaki uyumu ve dinî nasları yorumlamada felsefî/bilimsel bilginin değerini büyük bir vukûfiyetle ele aldığıFaslu'l-makâl'in metin ve tercümesini içermektedir. Din-felsefe ilişkisini özel olarak ele alan ilk eser olmaözelliğine sahip olan Faslu'l-makâl'de ele alınan meseleleri derinleştirmeyi sağlamak üzere üç metne de ek olarakyer verilmiştir: İbn Rüşd'ün Allah'ın tikelleri bilip bilmediği meselesini incelediği Damîme fi'l-ilmi'l-ilâhî'si (İlahîBilgi Konusunda Ek), el-Keşf'in sonunda te'vile konu olmaları açısından dinî naslara dair yaptığı beşli tasnifiiçeren kısım ve Faslu'l-makâl ve el-Keşf'te sitayişle bahsettiği Gazzâlî'nin Faysalü't-tefrika beyne'l-İslâm ve'z-zendeka adlı eserindeki beşli varlık tasnifi ve te'vil aşamalarına dair bölüm.