Ürün Açıklaması
Muhammed Abid El-Cabiri’nin Bu Tefsirde Savunduğu İki Temel Husus Bulunmaktadır. Bunlardan Birincisi, “Mutabakatu Mesari’t-Tenzil Li Mesireti’d-Da’ve” Şeklinde İfade Ettiği, Kur’an’ı Hz. Peygamber’in Sireti Eşliğinde Okuma Prensibidir. Bu Prensip Uyarınca Cabiri, Hz. Peygamber’in Yaklaşık Yirmi Üç Yıl Süren Siretini Yedi Aşamaya Ayırır Ve Her Bir Aşamada Kur’an’ın Tebliğ Seyrinin Ve Hz. Peygamber’in Davet Sürecinin Hangi Durumda Olduğunu Etraflıca Tasvir Eder. Bu Noktada İbn Hişam’ın Siyeri Ve Es-Siretu’l-Halebiyye Gibi Kaynakların Yanı Sıra Taberi Tefsirinden Ve Vahıdi’nin Esbab-I Nüzûl’ünden İstifade Ederek Hangi Aşamada Hangi Sûrelerin İnzal Edilmiş Olduğunu Tespit Etmeye Çalışır. Ardından Da Bu Sûreleri, İnzal Edilmiş Oldukları Aşamanın Koşullarını Dikkate Alarak Tefsir Etmeye Çalışır. İkincisi De “Vahdetu’s-Süver/Vahdetü’n-Nass” Şeklinde İfade Ettiği, Sûrelerin İç Bütünlüğünü Esas Alma Prensibidir. Esbab-I Nüzûl Rivayetlerine Yönelik Çeşitli Eleştiriler Yapan Cabiri, Nihayetinde Bu Rivayetlerin Tefsir İçin Tek Başına Yeterli Olmadığını İfade Etmekte Ve Daha Genel Bir Çerçeve Olarak “Kur’an Metninin İç Bütünlüğü” İlkesini Önermektedir. Bu Yaklaşım Çerçevesinde Sûrelerin Hz. Peygamber’in Tevcihatı Doğrultusunda Teşekkül Ettirilmiş Olmasına (Tevkifilik) İşaret Etmekte Ve Herhangi Bir Ayetin Özellikle Bir Sûrede Yer Alması Gerektiğinin Hz. Peygamber Tarafından Söylenmiş Olmasının, O Ayetin Bizzat O Sûrede Belli Bir Anlama Delalet Edecek Olmasına İşaret Ettiğini Savunmaktadır. Tevkifiliği Bu Şekilde Değerlendiren Cabiri’ye Göre, Artık Kur’an Metninde “Nesh Edilmiş Olan” Yani Metnin Bütünsel Anlamına Katkısı Olmayan Bir Ayetin Bulunması Mümkün Değildir.Cabiri’nin Savunduğu Bu Yöntem, Metodolojik Bir Teklif Olarak Yeni Ve Özgün Olmakla Beraber, Klasik Tefsirde Karşılığı Bulunmayan Büsbütün Çağdaş Bir Olgu Da Değildir. Nitekim Bizzat Cabiri’nin Kendisinin De Sıklıkla Tespit Ettiği Ve Tefsirinde Çok Yerde İşaret Ettiği Üzere, Klasik Tefsirde Hem Kur’an’ın Metin İçi Bütünlüğüne Hem De Nüzûl Ortamına Vurgu Yaparak Ayetleri Tefsir Etmenin Bolca Örnekleri Mevcuttur. Cabiri’nin Meziyeti, Bunu Bir “Tefsir Yöntemi” Olarak Önermiş Olmasıdır.