Ürün Açıklaması
Anakronik Bir Okumanın Felsefi EleştirisiModern dönemde din ve bilim tartışmalarının en yoğun hissedildiği konunun evrim teorisiolduğunu söylersek eğer mübalağa etmiş sayılmayız. Öte yandan meseleye teizmperspektifinden bakacak olursak, evrim teorisini, ateizme teşne yapılması dolayısıyla dinigerekçelerle reddedenlerin yanı sıra onu Tanrı'nın yaratma yöntemi olarak görenlerin deciddi bir çoğunluk oluşturduğunu söyleyebiliriz. Bu bağlamda, evrim teorisinin tarihsel birizdüşümünü ortaya koymak ya da -özellikle İslam Dünyası'nda- teorinin halk indindekiolumsuz imajını silmek ve Tanrı'nın bir yaratma yöntemi olduğunu desteklemek babındasıklıkla dile getirilen bir argüman mevcuttur. Bu argümana göre filozoflardan,kelamcılardan, doğa bilimcilerinden ve mutasavvıflardan müteşekkil bir grup Müslümanalim, Darwin'den çok daha önce evrim teorisinden bahsetmiş veya teoriye benzer fikirlerileri sürmekle evrim teorisine katkı sağlamışlardır. İlk olarak batılı araştırmacılartarafından ortaya atılan ilgili argümanın izini 19 yüzyılın üçüncü çeyreğine kadar sürmekmümkündür. Nitekim ilk defa 1874 yılında Amerikalı bilim tarihçisi John William Drapertarafından ileri sürülen bu argüman, bahsi geçen tarihten bu yana gerek Müslümangerekse Müslüman olmayan çeşitli yazarlarca da dile getirilmiştir. Bu çalışmada Câhız veİbn Mis keveyh'in düşünceleri özelinde, Darwin'den önce yaşayan Müslüman düşünürlerinfarklı bağlamlarda dile getirmiş oldukları fikirlerin evrim teorisine hamledilmek suretiyle,anakronik bir okumaya tabi tutulduğu görüşünü savunacak ve bahsi geçen iki Müslümanalimin eserlerinden hareketle konunun nasıl anlaşılabileceğini ortaya koymayaçalışacağız.